1 week Zweden

9 november 2022 - Skövde, Zweden

Vandaag is het precies 7 dagen geleden dat ik voor het eerst in Zweden aankwam. De dagen zijn echt omgevlogen!

Inmiddels bevinden zich geen verhuisdozen meer in mijn appartement en zit alles in ieder geval in kasten. Dat geeft al veel rust. Een bezoek aan de supermarkt kost elke keer weer meer tijd dan ik van tevoren inschat. Met name omdat het soms toch even zoeken is. Bijvoorbeeld alle boter heet smör, maar het is niet allemaal hetzelfde. Alleen staat dat niet duidelijk op de verpakking. Ik zocht boter om te kunnen bakken, maar dan ben je zo 5 minuten verder.

Het weekend heb ik gebruikt om de omgeving een beetje te verkennen op de fiets. Ik blijk in een soort dal te wonen want welke kant ik ook opga, ik moet eerst een berg op fietsen. Maar dat levert ook direct mooie plaatjes op. Zo ook de weg naar mijn werk. Dan fiets ik langs 2 prachtige meren!

IMG_20221105_104657

Zondag ben ik ook naar de kerk geweest. Een hele fijne verwelkomende gemeente. Ze hebben een directe vertaling naar engels via een eenzijdige oortelefoon. Dat betekent dat ik het zowel in het Zweeds als Engels kan volgen. Heel prettig! Wat er nu in de gemeente zat was heel wisselend van jong tot oud, Zweeds tot meerdere anderstaligen. Ze hebben een ung vuxna (jong volwassenen) groep waar ik binnenkort een keer kennis mee ga maken. Ik ben benieuwd en hoop zo nieuwe mensen te leren kennen!

Eén van de vragen die ik momenteel via de app vaak krijg is of ik me al een beetje verstaanbaar kan maken. Gelukkig wel! De eerste paar dagen waren even spannend en opstarten. Maar je merkt dat als je het probeert met een beetje uitleg aan de mensen dat ze het heel prettig vinden en bereid zijn je te helpen. Ik heb inmiddels al meermaals complimenten gehad dat ik al zo goed Zweeds praat voor iemand die nog niet zolang les heeft of nog niet zolang in Zweden is.

Maandag ben ik voor het eerst in het ziekenhuis geweest. Ik was uitgenodigd langs te komen vanaf de ochtendoverdracht tot en met de lunch. Gelukkig kon ik veel begrijpen van wat er gezegd werd. De collega's die ik tot nu toe heb ontmoet zijn allemaal erg aardig en er zijn er veel meer die niet uit Zweden komen. Voor zover ik nu weet werken er al 4 Nederlanders, 1 Hongaarse en van een aantal weet ik ook nog niet waar ze vandaan komen. Iedereen praat wel Zweeds met elkaar, ook al kom je allebei uit Nederland. Al tijdens de ochtendoverdracht merkte ik dat ik zeker aan mijn complexe en ernstig zieke patiëntcasuistiek ga komen hier. Bij sommige patiënten had ik bijna het gevoel terug te zijn in Groningen. Ik heb na de overdracht een ochtendje meegelopen op de bb avdelning en de neoavdelning (kraamafdeling en neonatologie afdeling). En daarna een lunch gehad met mijn opleider en de medisch manager (mijn 'baas') om wat dingen door te spreken over de aankomende tijd. Allemaal erg spannend en opwindend, maar omdat er nog veel onduidelijk is volgt dat in een latere blog. Alles hangt nu nog af van wanneer mijn Zweedse persoonsnummer gaat binnenkomen.

IMG_20221105_104219 (ze zijn de ingang aan het verbouwen, vandaar alle bouwhekken op de foto)

Dit blijft een terugkerend ding zijn. Internet blijkt veel lastiger dan gedacht zonder persoonsnummer. Vandaar dat ik deze blog nu upload vanuit het ziekenhuis waar ik vanaf nu mijn online Zweedse lessen ga volgen. Want voor nu ziet het er niet naar uit dat ik internet ga krijgen zonder persoonsnummer. Maar je kan zonder persoonsnummer bijvoorbeeld ook geen lid worden van de supermarkt om korting te krijgen (vergelijkbaar met Nederlandse ah bonus of lidl plus). De bibliotheek deed gelukkig niet zo moeilijk en nam genoegen met een Nederlands rijbewijs. Dus ik vermaak me nu 's avonds met Zweedse boeken lezen. Goeie oefening gelijk!

ps dank voor de kaartjes die ik krijg. De postbode kan me vinden!

IMG_20221105_110842IMG_20221105_110435

1. Ivo:
    11 november 2022
    Super goed Marieke, ik blijf je verhalen volgen via deze blogs! Groet Ivo
  2. Marlies:
    11 november 2022
    Wat leuk om op deze manier op de hoogte te blijven van je verhalen Marieke!