Ik hobbel rustig verder

4 maart 2023 - Skövde, Zweden

Drie weken geleden mocht ik op een vroege vrijdagochtend naar het prachtige Göteborg. Meestal kom ik daar alleen op woensdagen of donderdagen en ben ik dan met een groepje andere personen. Dit keer was ik alleen. In de trein onderweg ernaartoe kon ik nog even snel wat laatste dingen doornemen. Want die dag, 10 februari, zou ik mijn taaltest gaan doen. In de hoop dat ik natuurlijk zou slagen zoals iedereen me vertelde.

Ik vond het best wel spannend. Want het was opeens besloten. Ik zou niet wachten tot mei/juni, wanneer ik een test zou kunnen doen via het PLUS programma. Maar ik zou het al eerder gaan doen. Mijn werk dacht dat ik er wel klaar voor was en ik was gewoon klaar met de taallessen. Sorry Sebastian, hoe leuk onze lessen ook zijn (geweest), op een gegeven moment wil ik ook weer andere dingen gaan doen. Dus na in totaal 6,5 maand vele uren zelfstudie, 4 rivstart boeken doorgewerkt te hebben,  3 maanden in het land zelf te wonen en dagelijks zelf Zweeds te spreken, kwam nu het moment dat ik mezelf mocht bewijzen.

De dag zelf begon vrij relaxt. We bleken maar met 5 personen ons aangemeld te hebben. 2 voor de A1/B2 test en 3 (inclusief mezelf) voor de B2/C1 test. Ik kletste gedurende de dag wat met de dames die voor dezelfde test kwamen als mij en daardoor begon ik me toch iets meer zorgen te maken. Ze woonden beiden al meer dan 2 jaar in Zweden en hadden al meer dan een jaar les aan het instituut waar we de test kunnen doen. Oeps en dan kwam ik er even tussendoor met mijn welgetelde 3 maanden woonervaring en nog geen 7 maandjes les. De eerste twee onderdelen waren een eitje. Stukje luisteren, juiste antwoord aankruisen en stukjes lezen, juiste antwoord aankruisen. Dat ging van een leien dakje. Het derde onderdeel was wel wat moeilijker. Een stuk tekst schrijven met correcte grammatica, voldoen aan 5 opdrachten die je erin moet verwerken, totaal max 400 woorden en dat ik 1,5 uur. Ik heb tot de laatste minuut doorgewerkt om het af te krijgen. Het laatste onderdeel van de dag liet even wat langer op zich wachten. Eerst een lunchpauze en daarna verzamelen in een apart lokaal. De ´wachtruimte´. Daar bleek dat we normaal gesproken het onderdeel mondeling met zijn tweeen doen. Maar omdat we oneven waren moest ik alleen. En dat betekende nog meer wachten tot de twee andere dames klaar waren met hun deel. Uiteindelijk verliep dit laatste deel wat gek bij mij en daardoor had ik er zelf niet zo´n goed gevoel over.

In de weken daarna had ik hier zoveel mensen om me heen die meeleefden en vrijwel elke dag hoorde ik een ´Marieke, har du fått resultatet av testet redan?´  Marieke heb je de uitslag van je test al binnen?. Zelf geloofde ik er niet zo in dat ik het gehaald zou hebben, maar vrijwel iedereen dacht dat het wel goed zou komen.

Afgelopen donderdag kreeg ik het resultaat in de brievenbus! Jaja, niet via de mail of een telefoontje. De envelop moest ik zelf schrijven tijdens de testdag. En gelukkig kan ik nu van de daken schreeuwen dat ik het gehaald heb! Ik heb C1 taalniveau in het Zweeds en kon vandaag eindelijk mijn Zweedse artsenlegitimatie aanvragen. Natuurlijk zou het Zweden niet zijn als dat niet weer 3-4 maanden kan duren voor ik daar iets van hoor. Maar voorlopig kan die glimlach niet meer van mijn gezicht af.

Wat ik verder nog gedaan heb de afgelopen tijd? Nou gewerkt natuurlijk. Ik ben van afdeling gewisseld en sta nu een aantal weken op de neonatologieafdeling. Wel leuk, want ik kom nu opeens bekenden uit de kerk tegen die allemaal bevallen in het ziekenhuis. Dat is hier heel normaal, het is heel bizar als je thuis bevalt hier.

Ik ben met een deel van de jongvolwassen groep uit de kerk meegeweest naar Säfsen voor een dagje skiplezier. Heel in het verleden ooit een paar uurtjes gedaan, maar het voelde weer alsof ik overnieuw moest beginnen. Gelukkig goede leraren, dus uiteindelijk was ik aan het eind van de dag van alle groene en blauwe pistes af geweest. Ik heb nog leuke avonden met delen van die groepen in de weekenden of na de kerk. Ben op zoek naar een auto. En vermaak me nog steeds hier! Al kijk ik er stiekem ook naar uit dat ik over een kleine maand in Nederland ben voor papa en mama´s speciale weekend en alle bezoeken die daarna gepland staan van vrienden en familie aan Zweden!

1. Nel Spek:
    5 maart 2023