Feestdagen & genieten

3 januari 2023 - Skövde, Zweden

Wow de tijd vliegt voorbij! Inmiddels hebben we de kerst achter de rug, oud&nieuw is geweest en binnenkort is het hier trettonde juldag, oftewel driekoningen in Nederland. Waar dit in Nederland niet gevierd wordt, is dit een nationale vrije dag in Zweden. Dus we mogen ons hier opmaken voor opnieuw een lang vrij weekend! Ik hoop dat ieder van jullie ook een fijne kerst en jaarwisseling hebben gehad.

Kerst was een belevenis hier. Dit begint al in de adventstijd, die goed gevierd wordt. Overal verschijnen de oplichtende kerststerren achter de ruiten, de adventskaarsen in de vensterbank, de kerstboo  wordt opgetuigd en de kerstverlichting in de tuin gezet. Maar dit is ook een tijd dat veel mensen met elkaar samen eten. Dan is de echte kersttraditie om een zogenoemd julbord te eten. Hierbij heeft men een groot buffet, waarbij men 2 of 3 gangen eet. Ze beginnen met koude hapjes, denk dan aan de traditionele julskinka (ham), lax of sill (zalm of haring) maar ook gevulde eieren, verschillende soorten worst of koude groentesalades. Gevolgd door een gang met warme gerechten, klassiek is de janssons frestelse (soort braadpan met aardappelen, ui, ingelegde ansjovis en room), maar natuurlijk ook de echte Zweedse gehaktballetjes! En als er een derde gang is dan zijn dat de toetjes. Gröt (soort rijstepap), polkagris, pumpkin pie. Zelf mocht ik bij twee julborden aanschuiven, heerlijk!

Ook kerst zelf wordt hier anders gevierd. 24 december is het julsafton (kerstavond). Ik ging zelf nog even boodschappen doen ´s ochtends, maar kwam erachter dat je dan wel raar aangekeken wordt. Er was namelijk vrijwel niemand te bekennen in de winkel. Iedereen gaat op tijd naar familie, bussen stoppen met rijden na 14.00u ´s middags. Want om 15.00u is het tijd om Kalle Anka (Donald Duck) samen te kijken. En daarna openen ze de julklapper (kerstcadeautjes) gevolgd door een kerstdiner. Zelf ben ik bij een collega en haar familie geweest op deze middag en avond. Dat was erg gezellig.

Kerstdag is er een kerkdienst en degenen die aan twee kanten familie hebben, gaan vaak de familie die ze nog niet gezien hebben. Maar tweede kerstdag, dat kennen ze hier niet zo. Dus de sale start hier al op 26 december.

Nyårsafton (oud & nieuw) heb ik gevierd met een aantal vrienden uit de kerk. Heerlijk met elkaar uitgebreid gegeten en de rest van de avond ons vermaakt met kletsen en spelletjes spelen.

Nog meer goed nieuws, mijn persoonsnummer is eindelijk rond! Dat betekent dat ik nu internet heb thuis, een zweeds telefoonnummer (mijn Nederlandse telefoonnummer werkt nog ruim een jaar, dus maak jullie niet ongerust) en op het werk is nu alles in gang gezet zodat ik hopelijk echt volledig aan het werk kan! Maar hiermee zijn we er nog niet. Nu moet ik een afspraak gaan maken om een ID-kort (kaart) te laten maken.

Daarnaast heb ik alle dagen tussendoor gewerkt. Het is ook hier druk op de kinderafdeling en in andere ziekenhuizen met veel RS, influenza en andere virussen. Maar ik geniet ervan om me weer tussen de kinderen en ouders te begeven, weer te mogen puzzelen op ziektebeelden en mijn ervaring hier in te zetten.

Mijn taal gaat er snel op vooruit door al het harde werken! Maar het allerbelangrijkste is dat het waar is wat mij werd voorgehouden in mijn gesprekken over werken in Zweden. Vrijwel elke dag ben ik ergens tussen half vijf en vijf uur klaar om naar huis te gaan en tot nu toe heb ik elke dag minimaal 40 minuten kunnen lunchen!

Maar waar ik het meest van geniet?! Elke dag dat het hier sneeuwt! Zoals vandaag toen ik naar huis fietste. Hele fijne sneeuw, die in het licht van mijn fietslamp leek op glitter met boven mij een prachtige sterrenhemel