Eerste dagen in Zweden

3 november 2022 - Skövde, Zweden

Inmiddels de tweede hele dag in Zweden. Ik ben geëindigd met mijn vorige verhaal ongeveer bij mijn aankomst in Zweden. De weg met de trein was al een nieuwe ervaring. Bij het boeken van het ticket werd me een stoel toegewezen, helaas niet aan het raam. Maar ik heb genoten van wat ik wel kon zien, we reden langs meerdere prachtige meren met daaromheen bomen in de herfstkleuren. De prijs van de trein is zoveel lager als in Nederland, maar je hebt zoveel meer beenruimte, lekkere zachte stoelen en ruime bagagerekken. In de trein is ook een kleine restaurant waar je eten en drinken kan halen.
Bij aankomst werd ik afgehaald door iemand. Die heeft me de rest van de middag meegenomen en geholpen. O.a. met het huis. Daar zo meer over.

Skövde, de plaats waar ik nu woon, is vrij uitgestrekt. Maar toch is alles redelijk op fietsafstand. Een mooi centrum, waar we even een rondje hebben gelopen. Dan kom je toch al wat bekende winkels tegen. Zoals de flying tiger. Hier heb ik ook direct mijn Zweedse persoonsnummer aangevraagd. Duimen dat ik snel een brief met nummer in de brievenbus vind.
Even langs het ziekenhuis gereden. Toen besefte ik me pas dat het, in ieder geval van buiten, echt wel een groot streekziekenhuis is.
De bibliotheek opgezocht om nieuwe formulieren te printen, want helaas was mijn aanvraag voor een rekening afgewezen. Ze zijn erg secuur hier, dat bleek ook maar weer. Ze begrepen niet waarom ik maar eenmalig euro's op mijn rekening wilde zetten, terwijl ik eerder aangaf mijn salaris hierop te willen gaan ontvangen. Hopelijk is het nu wel goed ingevuld!
En we zijn heel kort even in de supermarkt geweest om wat te eten te halen voor ''s avonds en de volgende dag.

Gisteren heb ik de dag vooral besteed aan het leeghalen van dozen en inrichten van mijn huis. De slaapkamer is inmiddels klaar, de keuken is klaar en de badkamer. De 3 belangrijkste ruimtes. De rest komt in de komende dagen.
Qua woning had ik het niet beter kunnen treffen. Heerlijk licht met naar hoe ik het nu zie mijn woonkamer/keuken en minituin op het zuiden. En heel veel opbergruimte. Veel meer dan ik had voorzien. Zelfs een kleine schuur voor mijn fiets en wat spullen. De woningen rondom mij zijn nog niet bewoond, dus ik heb nog geen idee wie/wat ik voor buren ga krijgen. Maar genieten doe ik wel hiervan. Ik voeg gewoon wat foto's toe voor een impressie.

IMG_20221103_162756IMG_20221103_162738 IMG_20221103_162729IMG_20221103_120140IMG_20221101_204623

Vanochtend ben ik even op de fiets gestapt naar de winkels voor grotere inkopen. Het is koud, rond het middaguur rond de 9 graden, maar wel heerlijk herfstweer met een zonnetje. Ook fietsen is hier even wennen. Het is niet altijd duidelijk waar je moet/mag fietsen en een groot deel van de tijd wordt het fietspad gedeeld met voetgangers. Oppassen geblazen dus.
De grootste en goedkoopste (naar horen zeggen) supermarkt, Willys, zit op nog geen km afstand van mijn huis. De boodschappen zijn duidelijk duurder dan in Nederland. Opvallend is dat groente en fruit dat afkomstig is uit Nederland hier goedkoper is dan groente en fruit afkomstig uit Zweden zelf.

IMG_20221103_105702

Ook is brood veel duurder, crackers zijn er in overvloed, vlees is er veel minder te verkrijgen. En er staan vriezers vol met groentes en houdbare producten. Het is ook even zoeken, want van sommige producten zien de verpakkingen er anders uit. Maar gelukkig herken je toch ook wel vaak namen.

Vanmiddag heb ik weer Zweedse les, dus ik ga me nog even voorbereiden.. Tot een volgende blog!