De eerste werkweek

12 december 2022 - Skövde, Zweden

Hoi allemaal! Tijd om jullie weer eens bij te praten.

Vanwege omstandigheden was de eerste werkdag even uitgesteld en heb ik eerst nog een bezoekje aan Nederland gebracht. Maar inmiddels zit het er toch echt op. De allereerste werkweek in Zweden. En ik moet zeggen, het is heerlijk om weer aan het werk te zijn! Hoewel het ook nog erg wennen is.

Doordat mijn persoonsnummer nog niet rond is, zijn er helaas een heleboel zaken die nog wat lastig zijn. Zo is het bijvoorbeeld nog niet mogelijk om een pasje te krijgen of een account om in de patientendossiers te werken. Tevens werk ik door een tekort aan persoonsnummer nu ook nog als läkarassistent. Dat betekent concreet dat ik extra ben ingedeeld op de afdeling. En nu al helemaal tijdens mijn introductieprogramma.

Daardoor hebben de eerste dagen vooral bestaan uit meekijken/meeluisteren. Wel goed voor mijn Zweeds! Daarbij kwam ook nog dat het momenteel erg druk is op de kinderafdeling en elke dag alle bedden bezet zijn. Ik weet niet hoe het momenteel in Nederland is, maar hier is RS duidelijk in een opmars. Herkenbaar is het wel dat er bij elk kind gevraagd wordt: `kan deze eventueel naar huis?` om weer bedden vrij te spelen voor de kinderen die via de spoed weer opgenomen moeten worden.

Ontdekt heb ik wel dat ik ongelooflijk veel ga zien, doen en leren hier. De pathologie varieert echt van een simpele RS of buikgriep tot een diabetes insipidus op basis van hypofysetumor of de opvang van een kind betrokken bij een verkeersongeluk of een 23-weken prematuur. Vanochtend werd kort opgelezen wat er vorige week aan pathologie was geweest op de alleen de kinderafdeling. De lijst was gemaakt door een arts die een week was komen invallen. Ik denk dat er wel 10 verschillende pathologieen werden besproken. En dan reken ik daar de simpele virusinfecties etc niet onder. Daarbij hoor ik geregeld dat er makkelijk 15-30 patienten per dag of zelfs alleen ´s nachts kunnen verschijnen op de spoedeisende hulp. Dan is het wel een uitdaging als je maar 2 bedden bijvoorbeeld beschikbaar hebt.

Daarnaast heb ik ook de eerste dag van het PLUS-programma gehad. Dit programma mag/moet ik volgen vanuit het ziekenhuis. Hierin leer ik alles over de organisatie van de Zweedse gezondheidszorg, wetten, regels, richtlijnen etc. Tevens hoort daar een taalcursus bij, waarin naast aandacht voor verdere ontwikkeling van mijn spraak/taal ook aandacht is voor bijvoorbeeld culturele aspecten etc. Heel interessant!

En natuurlijk in mijn vrije tijd: genieten van opnieuw sneeuw, kerstlichtjes, kerstshow

IMG_20221210_202959IMG_20221210_202922IMG_20221208_161559IMG_20221208_161543IMG_20221208_054619IMG_20221130_110247