Verhuizen deel 1

26 oktober 2022 - Gouda, Nederland

Het is weer eens tijd voor een nieuwe blog. Het eerste deel van de afgelopen tijd vooral in het teken stond van zweeds leren, leren en nog eens leren. Op verschillende manieren probeerde ik in Nederland het grootste deel van de dag Zweeds te horen. Dus ik oefende met mijn privéleraar, deed mijn werk in de studieboeken, keek naar Zweedstalige films en series. Mocht iemand nog een goede aanraden nodig hebben: ¨As it is in heaven¨. Een prachtige Zweedse film over een begaafd componist die terugkeert naar de plaats waar hij opgroeide. Ik zal er verder niet teveel over uitweiden. Maar ook de Zweedse krant lezen, muziek luisteren of een tijdje de radio aan.

Het tweede deel stond opnieuw in het teken van verschillende zaken regelen en afscheid nemen. Zo mocht ik alvast mijn verjaardag vieren met het hele gezin. Waar ik ontzettend naar uitkeek op zaterdag was het samen eten van pannenkoeken. Maar daar staken ze een stokje voor, want ze ontvoerden me opeens ´s middags. Ze hadden als verrassing een hele leuke gezellige high tea georganiseerd met veel lekkere dingen.

IMG-20221022-WA0007

Tevens moesten er nog wat laatste zaken geregeld worden in Zweden. Zoals bijvoorbeeld een huisverzekering en elektriciteitscontract, maar ook ben ik bezig met het aanvragen van een Zweedse bankrekening. Gelukkig krijg ik vanuit het ziekenhuis veel hulp om alles rond te krijgen. Ik hoorde vorige week dat ze al uitkijken naar mijn komst!

Nu net ben ik weer terug aangekomen bij mijn ouders. De laatste dagen Groningen zitten erop. Gisteren stonden de verhuizers voor de deur om alles in te laden in de container. Dat was voor hen een uitgebreid dagje werk, want alles moest gelabeld en genummerd en genoteerd voor de douane. Ook voor mij wel een pittig dagje want ´mijn kindjes´, zoals ik ze weleens gekscherend noem, moesten ook de container in. Net even geteld, er zijn 19 dozen met planten de container in gegaan. Duimen dat het grootste deel heel en levend overkomt! Het behang van de muren af, de kamers schoongemaakt.

IMG-20221025-WA0009IMG_20221025_161929IMG_20221025_144737IMG_20221025_104146

Na nog een laatste nachtje kamperen samen met mijn moeder, heb ik vanochtend toch echt de sleutels van mijn Groningse paleisje ingeleverd.

Het is tijd om dagen te gaan aftellen! Nog 6 nachtjes slapen en dan vlieg ik naar Zweden!

1. Nel Spek:
    28 oktober 2022
    Hoi Marieke leuk om je zo te volgen, hoorde dat je gisteravond nog bij Opa en Oma was. Nog een paar fijne dagen in Moordrecht en alvast een goede reis naar Zweden toegewenst