Afscheid deel 1 & Zweedse les

8 oktober 2022 - Groningen, Nederland

Na ruim 1,5 jaar werken binnen een mooi kinderziekenhuis, heb ik nu toch echt afscheid genomen. Het was een beetje een gekke dag. Beginnend met een afscheidspraatje van mijn reis door het leven tot nu toe met een blik vooruit naar de toekomst in Zweden in de grote overdracht 's ochtends. Gevolgd door het afronden van de laatste zaken, gecombineerd met de reguliere patiëntenzorg op 2 afdelingen en tussendoor leuke en soms ook bijzondere gesprekken met collega's uit onverwachte hoek en afgesloten met een gezellige borrel met collega's op het terras. Natuurlijk ook verwend met leuke cadeaus en zelfs 2 Nederlandse afscheidspakketten! Voorlopig zit ik niet zonder stroopwafels en drop <3

IMG_20220930_220046

Een nieuwe tijd is begonnen, want voor het eerst in jaren trek ik de komende twee maanden even geen witte jas aan, zal er geen stethoscoop in mijn zak zitten en zullen er geen piepers afgaan..

Daarna volgde direct nog een afscheidsweekend, ditmaal met mijn beste vriendinnen. Het was nog even spannend of we echt met zijn drieën bij elkaar konden komen. Covid gooide bijna roet in het eten, maar het is toch gelukt. Genoten van een heerlijk weekend met kletsen, Floriade, een mooie kerkdienst, spelletjes en het vieren van het 2-jarig huwelijksjubileum van 1 van hen.

IMG-20221001-WA0009IMG_20221001_125036

Tevens ben ik al een aantal weken bezig met het opruimen van mijn huis, dus alles wat niet meegaat naar Zweden is inmiddels zo goed als het huis uit. Vandaag is weer een deel meegegaan, nu met mijn ouders. Zo krijgt mijn schoonbroer een nieuwe oude fiets voor in Den Haag, de kinderen uit de klas van mijn moeder een stapel schoenendozen om mee te bouwen/knutselen in de klas en mijn moeder zelf een stapel nieuwe binnenpotjes voor nieuwe stekken. Vandaag ben ik daarnaast ook begonnen met het afbreken van mijn huisje in Groningen. De eerste gordijnen zijn van de muur af en ingepakt. Het verdere verhuisverhaal zal ik komende weken ergens met jullie delen.

Waar ik de afgelopen maanden Zweeds leerde naast een fulltime werkweek, ben ik nu gestart met fulltime Zweeds leren. De meest gestelde vraag afgelopen maanden was  "Marieke, hoe leer je dan eigenlijk Zweeds? Zit je in een klasje of moet je dat helemaal zelf doen?" Hoewel ik het heel leuk had gevonden om in een klasje les te hebben, zou dit veel te veel tijd kosten en zou ik niet mijn eigen leertempo hebben kunnen bepalen. Daarom heb ik gekozen om veel zelfstandig te studeren en blokken, aangevuld met hulp van een privéleraar. Ik werk met de Rivstart boeken, een volledig Zweedse lesserie.

IMG-20220926-WA0000

A1-A2 taalniveau heb ik na 2 maanden studeren inmiddels afgerond en momenteel ben ik bezig met B1. Sebastian, mijn privéleraar, ondersteunt mij in mijn eigen leerproces. Ik bepaal dus het tempo en welke zaken we dieper bespreken en welke kort even oppervlakkig. Daarnaast beantwoord hij ook alle andere vragen die ik heb over de Zweedse taal, wisselen we Zweedstalige muziek, films of series uit en krijg ik geregeld op mijn kop als ik de uitspraak weer eens verpruts. Gelukkig werkt dit goed en heb ik de afgelopen maanden dus al grote stappen gezet. De komende weken heb ik veel lesuren met hopelijk nog meer grote stappen!

pm mochten jullie een seintje willen krijgen bij een nieuwe blog, meld je dan even aan als volger